Hvorfor være medlem?

Alle dagtilbud i Danmark, der arbejder med Steiner-pædagogik, kan være medlemmer af Steiner Dagtilbud. Alle medarbejdere i en medlemsinstitution er omfattet af medlemskabet. Alle medlemmer kan deltage i arrangementer, kurser, webinarer og det store årlige pædagogiske stævne.

Som medlem har man adgang til den del af hjemmesiden, som indeholder temaer til ny pædagogisk inspiration, sidste nyt indenfor faglige netværk og udviklingsprojekter samt diverse nyheder.

Hvis du ikke er ansat i en medlemsinstitution, kan du være støttemedlem. Som støttemedlem har du mulighed for at deltage i det årlige pædagogiske stævne samt efterårskurser til samme pris som medlemsinstitutionerne. Som støttemedlem modtager man endvidere ca. 4 gange årligt et elektronisk nyhedsbrev.

Medlem af DLO og DEA

Sammenslutningen er medlemsorganisation af DLO (Daginstitutionernes LandsOrganisation). Det betyder, at sammenslutningen betaler et samlet kontingent for alle medlemmer. Dette er ca. 60% af et normalt medlemskontingent som institution. DLO er interesseorganisation for selvejende, private og kommunale daginstitutioner. De rådgiver ledere og bestyrelsesmedlemmer, varetager de selvejende og private daginstitutioners interesser på Christiansborg, arrangerer kurser og konferencer og meget mere.

Sammenslutningen er endvidere partner hos DEA, der er en tænketank, som producerer viden, debat og netværk om tidlige indsatser for 0-6-årige, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser samt forskning og innovation.

Internationalt arbejde

Steiner Dagtilbud er en del af et større fællesskab gennem sit medlemskab af den internationale forening International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE) og er derved med til at udvikle Steiner-pædagogikken på verdensplan. Omvendt bringer vores repræsentant inspiration og nyeste viden, herunder om udvikling af trademark for steinerpædagogiske institutioner, med den anden vej.

Sammenslutningen betaler et samlet kontingent for alle danske medlemsinstitutioner, som dermed er medlemmer af IASWECE og modtager indbydelser til internationale konferencer og til generalforsamlingen.

Ansvaret for IASWECE deles bland rådet, koordinationsgruppen, bestyrelsen, arbejdsgrupper og udvalg. Den danske repræsentant er Tanja Anna Eeg, pædagog i Børnehuset Babuska, Skanderborg, som også sidder i landsledelsen. Samarbejdet i IASWECE sker igennem konferencer, møder, arbejdsgrupper, samarbejde om forskningsprojekter, uddannelser og fordybelseskurser, udvikling af ressourcer, og endvidere igennem samarbejde og sponsorering blandt kolleger i hele verden. Du kan læse om disse aktiviteter på hjemmesiden: www.iaswece.org

Hvorfor være medlem?

Alle dagtilbud i Danmark, der arbejder med Rudolf Steiner-pædagogik, kan være medlemmer af Steiner Dagtilbud. Alle medarbejdere i en medlemsinstitution er omfattet af medlemskabet. Alle medlemmer kan deltage i arrangementer, kurser, webinarer og det store årlige pædagogiske stævne.

Som medlem har man adgang til den del af hjemmesiden, som indeholder temaer til ny pædagogisk inspiration, sidste nyt indenfor faglige netværk og udviklingsprojekter samt diverse nyheder.

Hvis du ikke er ansat i en medlemsinstitution, kan du være støttemedlem. Som støttemedlem har du mulighed for at deltage i det årlige pædagogiske stævne samt efterårskurser til samme pris som medlemsinstitutionerne. Som støttemedlem modtager man endvidere ca. 4 gange årligt et elektronisk nyhedsbrev.

Medlem af DLO og DEA

Sammenslutningen er medlemsorganisation af DLO (Daginstitutionernes LandsOrganisation). Det betyder, at sammenslutningen betaler et samlet kontingent for alle medlemmer. Dette er ca. 60% af et normalt medlemskontingent som institution. DLO er interesseorganisation for selvejende, private og kommunale daginstitutioner. De rådgiver ledere og bestyrelsesmedlemmer, varetager de selvejende og private daginstitutioners interesser på Christiansborg, arrangerer kurser og konferencer og meget mere.

Sammenslutningen er endvidere partner hos DEA, der er en tænketank, som producerer viden, debat og netværk om tidlige indsatser for 0-6-årige, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser samt forskning og innovation.

Internationalt arbejde

Steiner Dagtilbud er en del af et større fællesskab gennem sit medlemskab af den internationale forening International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE) og er derved med til at udvikle Rudolf Steiner-pædagogikken på verdensplan. Omvendt bringer vores repræsentant inspiration og nyeste viden, herunder om udvikling af trademark for steinerpædagogiske institutioner, med den anden vej.

Sammenslutningen betaler et samlet kontingent for alle danske medlemsinstitutioner, som dermed er medlemmer af IASWECE og modtager indbydelser til internationale konferencer og til generalforsamlingen.

Ansvaret for IASWECE deles bland rådet, koordinationsgruppen, bestyrelsen, arbejdsgrupper og udvalg. Den danske repræsentant er Tanja Anna Eeg, pædagog i Børnehuset Babuska, Skanderborg, som også sidder i landsledelsen. Samarbejdet i IASWECE sker igennem konferencer, møder, arbejdsgrupper, samarbejde om forskningsprojekter, uddannelser og fordybelseskurser, udvikling af ressourcer, og endvidere igennem samarbejde og sponsorering blandt kolleger i hele verden. Du kan læse om disse aktiviteter på hjemmesiden: www.iaswece.org

Vedtægter

Her kan du læse vedtægterne for Steiner Dagtilbud i Danmark og blive klogere på, hvordan vi arbejder og er organiseret.

Vedtaget 20. august 2021 – redigering 8. marts 2024

Sammenslutningens navn er:
Steiner Dagtilbud.

Hjemsted er København.

Det er sammenslutningens formål at fremme forståelsen for og udbredelsen af Rudolf Steiners pædagogiske impulser vedrørende barnets opdragelse fra 0 til 7 år.

Stk. 2. at fremme og støtte oprettelsen af Steiner Dagtilbud for barnet 0 til 7 år i Danmark.

Stk. 3. at fremme medlemmernes faglige dygtiggørelse gennem afholdelse af kurser og lignende.

Medlemskab gives til alle dagtilbud i Danmark, der arbejder ud fra Rudolf Steiners pædagogiske impulser. Enkeltpersoner og virksomheder, der tilslutter sig denne pædagogik, kan blive støttemedlemmer i sammenslutningen.

Stk. 2. Stemmeret på årsmøder har fremmødte ansatte i medlemsdagtilbud ud fra følgende fordeling:
Lille dagtilbud (1-25 børn): 3 stemmer
Mellemstort dagtilbud (26-60 børn): 6 stemmer
Stort dagtilbud (60+ børn): 9 stemmer

Stk. 3. Støttemedlemmer har ikke stemmeret ved årsmødet, men ret til øvrige medlemsgoder.

Sammenslutningen ledes af en landsledelse, som består af

  • en repræsentant for hver region jævnfør stk. 2
  • en repræsentant for Rudolf Steiner uddannelsessteder
  • sammenslutningens repræsentant i den internationale forening IASWECE

Rejseudgifter til møder dækkes af sammenslutningen.

Stk. 2. Efter indstilling fra regionerne vælges 9 regionsrepræsentanter for en 3-årig periode på et årsmøde. Hvor indstilling ikke sker, kan landsledelsen foretage udpegning. Der er 3 regionsrepræsentanter på valg hvert år. Regionsrepræsentanten skal have ansættelsesforhold i et medlemsdagtilbud. Regionerne udpeger desuden lokalt en suppleant til regionsrepræsentanten.

Stk. 3. Repræsentanten for Rudolf Steiner uddannelsessteder udpeges af landsledelsen for en 2- årig periode.

Stk. 4. Repræsentanten i IASWECE (International Association of Steiner/Waldorf Early Childhood Education) udpeges af landsledelsen for en 7-årig periode

Stk. 5. Landsledelsen udpeger en kasserer iblandt sig og ansætter en sekretær.
Der tilstræbes enighed i landsledelsens arbejde. I tilfælde af afstemning træffer landsledelsen sine beslutninger ved almindelig stemmeflerhed, jævnfør dog §7, stk. 2. Landsledelsen er beslutningsdygtig ved mere end 50 % deltagelse. Ved stemmelighed skal beslutningen gendrøftes i hele landsledelsen.

Stk. 6. Mødeaktivitet: Landsledelsen samles min. 4 gange årligt og efter behov.

Stk. 7. Landsledelsens opgaver er foruden de i § 2 omtalte:

  • At tilbyde støtte og vejledning ved behov i Steiner-dagtilbud.
  • At arrangere det årlige pædagogstævne for medlemmerne.
  • At godkende regnskabet forud for årsmødet.
  • At varetage det overordnede ansvar for sammenslutningens virksomhed.

Stk. 8. Kassererens opgaver er:

  • At sørge for varetagelse af sammenslutningens bogholderi og udarbejdelse af regnskab.
  • At fremlægge regnskabet ved årsmødet.

Stk. 9. Sekretærens opgaver er:

  • At varetage sammenslutningens administrative opgaver i samarbejde med kasserer og bogholder.
  • At stå for formidling og kommunikation på vegne af sammenslutningen.
  • At forberede landsledelsesmøder samt skrive referat.
  • At varetage og udvikle samarbejdet med sammenslutningens samarbejdspartnere.

Årsmødet, der indkaldes med mindst 5 ugers varsel, skal afholdes i marts eller april. Med indkaldelsen følger dagsordenen, der skal indeholde følgende punkter:

  1. Valg af mødeleder og referent
  2. Årsberetning fra landsledelsen
  3. Årsberetning fra arbejds- og mandatgrupper
    herunder beretning fra IASWECE, tidsskrifter, efteruddannelser mm.
  4. Fremlæggelse af regnskab fra kassereren
  5. Fastlæggelse af kontingent for det kommende år
  6. Valg af regionsrepræsentanter
  7. Valg af revisor
  8. Indkomne forslag
  9. Evt.??

Forslag til dagsordenen skal være sekretæren i hænde senest 3 uger før mødets afholdelse og udsendes til medlemmerne 8 dage før årsmødet.
Regnskabet for det foregående år kan rekvireres hos kassereren.

Landsledelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Landsledelsen kan vælge en talsperson til at repræsentere sammenslutningen.

Stk. 2. Tegningsregler. Sammenslutningen tegnes af kassereren i fællesskab med et andet medlem af landsledelsen.

Stk. 3. Sammenslutningens regnskabsår er kalenderåret.

Stk. 4. De økonomiske midler kommer fra medlemskontingenter samt tilskud fra legater og fonde.

Stk. 5. Det årlige kontingent for medlemmer og for støttemedlemmer fastsættes af årsmødet for det kommende år.

Stk 6. Kontingentet opkræves i januar på baggrund af dagtilbuddets registrerede normering. Der opkræves ikke kontingent for det år, et dagtilbud eller støttemedlem indmelder sig, derudover forudsætter medlemskab betaling af kontingent.

Ændringer af sammenslutningens vedtægter vil kunne finde sted på et årsmøde under forudsætning af, at ændringsforslaget er fremsendt senest 3 uger før årsmødet til landsledelsen, der sørger for rettidig fremsendelse til medlemmerne jf. § 5.

Stk. 2. Opløsning af sammenslutningen kan ske, hvis det vedtages af to på hinanden følgende årsmøder indkaldt med mindst 1 måneds varsel og hvis mindst ¾ af de stemmeberettigede stemmer herfor.

Stk. 3. Landsledelsen skal indkalde til ekstraordinært årsmøde med mindst 3 ugers varsel, såfremt 12 stemmeberettigede fordelt på minimum 3 dagtilbud ønsker det.

Stk. 4. I tilfælde af sammenslutningens opløsning skal eventuel formue deles i overensstemmelse med § 2.

Nærværende vedtægter afløser vedtægter af 10. marts 2017

Pædagogisk grundlag

Alle danske Steiner Dagtilbud har fælles værdier, som bygger på Rudolf Steiners impuls og menneskesyn. Men Steiner Dagtilbud er i praksis meget forskellige i forhold til, hvordan pædagogikken udfoldes på stedet.

Et vigtigt aspekt i Rudolf Steiners impuls er opfattelsen af, at barnet er født med en indre kerne. Den voksne, som arbejder pædagogisk ud fra den impuls, forholder sig til barnet ud fra den forståelse. Den indre kerne skal næres, så barnet udvikler sig til et unikt menneske, der kender og tror på sig selv og sin mulighed for at virke i verden alene og i fællesskab med andre.

”Leg er barndommens sprog”

Det lille barn

I Steiner-pædagogikken ser vi det lille barn som stærkt sansende, nysgerrigt og fantasifuldt. Ethvert barn skal behandles som et unikt individ, der udvikler sig i sit eget tempo, således at barnets individuelle indre folder sig ud gennem opvæksten.

Pædagogikken bygger på den iagttagelse, at barnet frem til 7-årsalderen lærer gennem efterligning. De voksnes opgave er derfor at være efterlignelsesværdige i alt, hvad de gør. Voksne skal tilstræbe at være autentiske og engagerede, ikke blot i kontakten til børnene, men også i deres forhold til ting og handlinger. Når der bages brød, så æltes dejen på et bord, og der formes boller, så børnene kan følge med, deltage og efterligne arbejdet med at bage i deres leg.

Vi lægger vægt på, at barnet er i en dannelsesproces, som vi skal have respekt for, når vi skaber rammerne omkring det. Barnet vil og kan selv række ud efter verden. Det lærer gennem sine sanser, hvor det smager, lugter, lytter, mærker og føler på sine omgivelser, og får derved en inderlig erfaring med alt omkring sig. Barnet øver sig i alle vågne timer på at lære at mestre bevægelse, sprog og tænkning, som danner grundlag for al senere læring.

Barnet har brug for at være i et stimulerende miljø, formet af indsigtsfulde voksne mennesker, der bestræber sig på at være værdifulde og tydelige forbilleder. Derfor tilstræber vi at forme dagtilbuddets pædagogiske praksis på en sådan måde, at barnet oplever at blive inviteret ind i et anerkendende og omsorgsfuldt miljø fyldt med impulser til udvikling og læring. Det skal kalde på barnets lyst til at udforske bevægelse på alle niveauer, til at afprøve og udvikle sit sprog og til at lære sig at skabe indre billeder og forestillinger.

Dannelse

Før barnet kan begynde at lære, skal det opleve nærvær og kontakt med voksne, som det har tillid til. Barnet har brug for at mærke de voksnes interesse, og at de voksne lytter og indlever sig i dets behov. Når barnet har fået en tilknytning til de voksne og kan finde ro inde i sig selv, er det klar til at deltage i et fællesskab og lære nyt. Den tilknytning kan skabes, når pædagogerne er til stede som autentiske, tydelige mennesker, der er parate til at bruge, udtrykke og udvikle sig selv.

Social dannelse sker gennem vores samværskultur, hvor alle deltager i og har betydning for fællesskabet. I garderoben og ved måltider lærer børnene at tage hensyn og vente på hinanden. I daglige sanglege lærer barnet både at være i centrum og at lade andre være midtpunkt. I børnenes frie leg oplever de at skabe i fællesskab, og at der i fællesskabet er plads til den enkelte. Gennem venskaber og konflikter lærer børnene sig selv og de andre at kende og at sætte grænser og samarbejde.

Kulturel dannelse sker gennem den måde, hverdagslivet formes på og gennem de ting, handlinger og holdninger, som barnet omgives af. Vi lægger vægt på, at børnene er i en smuk æstetisk ramme; fx at bordet, vi spiser ved, er indbydende dækket med blomster, levende lys og opdækning foran hver plads, så barnet kan se, at lige her skal jeg sidde og spise. Rim og remser, sange, eventyrfortælling og årstidsfester henter kulturelt indhold ind i hverdagen med glæde og fantasi. Desuden lægger vi vægt på, at børnene lærer at holde af og får respekt for naturen.

Moralsk dannelse sker i den daglige omgang med hinanden. Vi forventer, at alle behandler hinanden og tingene omkring os respektfuldt. Vi viser børnene, at der findes værdier, som det er værd at værne om. Børnene hører hver dag fortællinger, som inspirerer til at forstå verdens mangfoldighed og viser veje til at handle i livet.

Social, kulturel og moralsk dannelse handler om at lære at respektere sig selv, andre og sine omgivelser. Det ser vi som grundlæggende for at kunne agere som individ i et demokratisk samfund.

”Dannelse betyder at lære respekt for sig selv, andre og omgivelserne”

”Et trygt sted at være er et godt sted at lære”

Læringsmiljø

Når barnet føler sig tryg, vil det åbne sig for nye indtryk og have lyst til at lege og lære. Et sundt og stimulerende læringsmiljø er karakteriseret ved, at barnet oplever nærvær, ro og sjælelig varme, glæde, begejstring og humor.

Barnet har brug for en overskuelig hverdag, som det kan orientere sig i. I et Steiner Dagtilbud er hele dagen formet i en fast rytme, som veksler mellem voksenstyrede fælles aktiviteter og fri leg. Ugen forløber i en struktur, som gør dagene genkendelige for børnene. Årstiderne markeres med bestemte aktiviteter, pynt, farver og fester. Meningen med strukturen er at give barnet mulighed for at opleve verden omkring sig som genkendelig og meningsfuld.

Barnet lærer gennem alt, hvad det møder, derfor skaber vi omgivelser og handlinger omkring barnet, som understøtter dets sanselige, kognitive, emotionelle og sociale udvikling:

Barnet stimuleres sanseligt og kognitivt ved at være i omgivelser, der er harmoniske og ved at møde materialer af god kvalitet, typisk naturmaterialer, som dufter, smager og føles forskelligt. I fælles aktiviteter som eventyrfortælling og sangleg stimuleres barnets forestillingsevne og indre billeddannelse. Arbejdet frem til årstidsfester giver barnet sanselige erfaringer med og begreber for fx ”høst”, når det er med til at høste korn, kværne mel, bage brød eller kerne smør, som på festdagen indtages i fællesskab. De fysiske aktiviteter understøttes af sange, rim og remser, som giver ord og begreber på fx ”høst”. Sammenhængen mellem fysiske aktiviteter, fortælling og udtryksformer som fx tegning og maling gør, at barnet danner begreber ud fra de sanselige oplevelser og indre billeder.

Barnet stimuleres emotionelt ved at lege med andre børn og ved samvær med pædagogerne. Det får mulighed for at udvikle empati og medfølelse, når det oplever, hvordan alle hjælper hinanden, venter på hinanden og accepterer hinandens forskelligheder. Barnets tætte relationer til pædagogerne udvikles og plejes gennem fælles aktiviteter som det fælles måltid og den daglige fortælling, og gennem mere individuel kontakt fx i garderoben, ved madlavning, på gåture og når det lille barn skal have omsorg og pleje.

Endelig stimuleres barnet socialt gennem fællesskabet med de andre børn såvel i voksenstyrede aktiviteter som i fælles leg.

Leg

Legen er barndommens sprog. Den fantasifulde leg skabes ud fra det, der er for hånden i kombination med oplevelser, barnet har haft. I legen lever barnet det, som det møder omkring sig ved at efterligne og afprøve.

Jo simplere barnets legetøj er, jo bedre kan det udvikle sin fantasi; dukken skal både kunne være glad og ked af det, klodserne skal både kunne bruges til at bygge et slot og gøre det ud for tilskuere omkring en racerbane. I legen øver barnet sig hele tiden. Og i legen bearbejder barnet sine oplevelser og erfarer, at det er muligt at bruge sin fantasi til sammen andre børn at skabe et fælles univers, hvis rammer alle må indordne sig under og bidrage til. I den frie leg kan børnene lege alene eller med hinanden. Det vigtige er, at fantasien udfoldes, og roller og begreber prøves af. Det bidrager til at skabe en social fleksibilitet i barnets indre. Den frie leg danner derfor udgangspunkt for barnets individuelle, sociale og demokratiske dannelse.

Vi lægger vægt på, at der er god tid til at lege, og at alle leger på mange måder. I dagtilbuddet skal der være plads til hurtigt løb, stille madlavningsleg i sandkassen, koncentreret opbygning af hule, omsorgsfuld pleje af dukken, voldsom kamp mod dragen osv. Vi opfordrer og inspirerer børnene til at lege med forskellige børn og at prøve forskellige roller i legene. Mens børnene leger, er pædagogerne optaget af hverdagens gøremål. De laver noget, der skal bruges i dagtilbuddet, og som børnene kan efterligne i leg eller deltage i som fx madlavning, ordne vasketøj, lave bål eller reparere legetøj. Samtidig er pædagogerne til stede og kan understøtte, gribe ind eller stimulere, når det er relevant.

Pædagogernes praktiske og fælles pædagogiske aktiviteter, fx ture i naturen, oprydning og historiefortælling bidrager til, at børnene får et fælles udgangspunkt, som de kan spejle og forvandle i legen. Det gør det lettere for dem at finde sammen om fælles leg.

”Det vigtige er, at fantasien udfoldes og roller og begreber prøves af”

”Barnet skal lære at være i verden som sig selv”

Læring

I Steiner-pædagogikken lægger vi vægt på, at barnet lærer at være i verden som sig selv. Det lærer barnet først og fremmest gennem leg og ved at blive mødt af tydelige, nære og omsorgsfulde pædagoger, som det kan efterligne. Derfor skal pædagogen være et forbillede i alt, hvad han eller hun gør fra modtagelsen af forælder og barn om morgenen til oprydning på legepladsen før lukketid.

Barnet vil gennem sin tid i dagtilbuddet lære at blive selvhjulpen ved fx af- og påklædning. Det vil lære sin krop at kende og udvikle sin grov- og finmotorik gennem alle dagens aktiviteter. I dagtilbuddet ønsker vi at bruge omgivelserne; ved at løbe i sand, klatre i træer, grave huller, save brænde, lytte til fuglene, undersøge dyrespor osv. skærpes børnenes opmærksomhed og motorik.

Forudsætningen for, at det unge og voksne menneske kan tænke og agere kreativt og innovativt, er, at det som barn stimuleres til at udvikle en rig indre billedverden. I en verden, hvor billedmedier fylder meget, møder barnet konstant færdige ydre billeder, som ikke stimulerer dets egen indre billeddannende aktivitet. Vi forsøger, særligt gennem fortælling og eventyr, at vise arketypiske kvaliteter, som kan inspirere børnene til at bruge deres fantasi og danne deres egne billeder. Ligesom børnene, uanset køn, deltager på lige fod i alle aktiviteter, og alle prøver rollerne som prinsesse, ridder eller heks.

Vi søger at udvikle barnets følelsesliv ved at understøtte det i at lytte til og udtrykke sig selv. Barnet udvikler sit sprog gennem samtale og fortælling, fri leg, sange, rim og remser. Barnet udvikler sine fysiske kompetencer gennem daglige gøremål som at tegne og male, feje, skrælle gulerødder, slæbe brænde osv. Op til årstidsfester deltager barnet i forberedelserne, hvor der fx til påskefesten skal sys kyllinger, og til lanternefesten skal laves lygter til levende lys. Barnet lærer ved at prøve, fejle og prøve igen, indtil det lykkes. Pædagogen skal støtte barnet i at komme igennem processen, såvel ved at lære det håndværket som ved at træne tålmodighed, ihærdighed og fordybelse.

Børnefællesskaber

Det er eksistentielt vigtigt, at barnet føler sig som en del af et fællesskab. Fra fødslen sker tilknytningen til forældrene og den nære familie. Når barnet begynder i dagtilbud, skal det føle sig som en del af fællesskabet dér. Basis herfor er, at barnet føler tryghed ved pædagogerne, og at det føler sig set og anerkendt, som den det er.

Børnenes fællesskab udvikles gennem leg, fælles aktiviteter og en oplevelse af at være i og bidrage til fællesskabet. I legen lærer børnene deres egne grænser og behov at kende, de afprøver forskellige roller og lærer af hinanden. Igennem aktiviteter som sangleg, dukketeater og årstidsfester får børnene en fælles fortælling, som bidrager til oplevelsen af at være del af fællesskabet. Gennem disse aktiviteter lærer børnene desuden som gruppe at vente og at lytte til og lade sig inspirere af hinanden og pædagogerne. Alle hverdagens gentagne aktiviteter som måltider, af- og påklædning og ture ud af huset er med til at styrke oplevelsen af at være en gruppe, der venter på og tager hensyn til hinanden.

Pædagogens opgave er at sikre, at alle børn er en del af fællesskabet og at være opmærksom på, at det er muligt at tage del på forskellige måder. Der vil i mange børnegrupper være børn med særlige udfordringer og behov, det kan styrke de andre børns kompetencer i forhold til at rumme forskellighed.

En forudsætning for, at barnet kan føle sig som en del af fællesskabet er, at det faktisk er til stede. Børn, som jævnligt er væk eller først kommer, når dagen er i gang, kommer let på overarbejde, når de skal finde ind i børnefællesskabet og hverdagens rytme. Dog kan særligt det lille barn have brug for en fridag.

De daglige strukturerede fælles aktiviteter i Steiner Dagtilbuddet gør det naturligt, at alle deltager i og bidrager til fællesskabet. Det betyder, at det barn, der har svært ved at deltage i fx en maleaktivitet eller fælles gåtur, vil blive hjulpet til at komme ind i fællesskabet. Jo ældre barnet er, jo større forventninger kan pædagogerne have til, at barnet kan mærke og forholde sig til egne og andres behov og til, at det kan bidrage til fællesskabet.

”Børnenes fællesskab udvikles gennem leg, fælles aktiviteter og en oplevelse af at være i og bidrage til fællesskabet”

Pædagogisk grundlag for Rudolf Steiner Dagtilbud
Beskrivelse af børnesyn, pædagogisk grundlag og læringsmiljø
Udarbejdet af konsulent Birgitte Ravn Olsen, lektor i kommunikation ved RUC for Rudolf Steiner Dagtilbud
Udgivet 2018 af Rudolf Steiner Dagtilbud